V tomto článku si popíšeme jednotlivé druhy parních generátorů které vyrábí firma Seuthe z Německa. Jde o komplexní produkt kterým lze provozovat imitaci páry u parních, a motorových lokomotiv se spalovacím motorem. Seuthe vyrábí hned několik velikostních tipů. Ve svých modelech je nabízí např. Roco nebo Brawa. Dá se říci že výrobce na tento druh produktu má prakticky monopol.

Firma výrábí hned několik variant, pokud zůstáneme u zmíněného výrobce Roco, používají se u parních lokomotiv tipová čísla 10 a 11. V sortimentu Seuthe je těchto kouřových generátorů více, primárně ovšem vedou parní lokomotivy, na druhém místě diesel lokomotivy a na posledním motorové lodě v menších modelářských měřítkách. Lodě s kouřovým generátorem využívají německá kolejiště v Hamburku – Miniatur Wunderland, případně v Berlíně – Loxx am Alex.

U lokomotiv Trix i Roco jsou vždy v parametrech produktu uvedeny tipová doporučení na konkrétní generátor kouře. Mám nyní na stole kompletně provedenou demontáž německé parní tendrovky 023 040-9 do které dávám nový motor a převody. Právě tento model má ve svém parním kotly už od výrobce realizovanou přípravu na instalaci kouřového generátoru s číslem 11.

Pokud zde mohu uvést další modely s přípravou na instalaci generátoru kouře, tak je to nyní novinkový Modrý Mauricius 70031 pod číslem 03 1050 Deutsche Bahn. Roco zde nicméně uvádí svůj produkt pro instalaci, a to pod číslem 40160. Nejedná se o nic jiného, než přeprodávání sortimentu Seuthe ve vlastním obalu. Produkt Roco Vás v tom případě vyjde na předražených 43,90 EUR, stejný produkt Seuthe vyjde na cca. polovinu, tedy od 500 do 600 korun!

Proč tomu tak je, nedokážu skutečně pochopit. Něco jiného je ovšem Hrboun 310 20 BBÖ v DCC verzi. Zde je už uvedeno doporučení pro tip Seuthe 11. Je zajímavé, že modely ve vyšších cenových relacích nejsou vybaveny kouřovými generátory už od výroby, tohle je nyní něco nového a rozhodně za tím není krize s čipy nebo jiné aspekty.

Vysvětlení se nabízí: Roco vyrábí pouze 3 základní varianty modelů, tedy AC Märklín, DC analog a DCC digital. Z principu tak už 2x v minulém roce zdražené modely, nemůže výrobce škálovat na ty s kouřovým generátorem a ty bez. Ač se jedná o modely ve vyšších cenových relacích, což jsou cenové stropy od 11 do 14.000 korun, některé modely tyto kouřové generátory nemají, k tomu jsou ještě obsazeny dekodéry PluX16, a u starších modelových variant dokonce dekodérem 8pin!

PRAKTICKÉ UŽITÍ NA KOLEJIŠTI

Z celkového počtu 16 parních lokomotiv které vlastním, pochopitelně všechny nejezdí na našem domácím kolejišti, mají kouřový generátor pouze čtyři kousky. Jedná se o dominantu německé parní epochy které sbírám. Česká vlaštovka pak je s modelem páry 422 od výrobce Brawa.

Nejvíce mi na layoutu jezdí německé páry BR95 od Roco a Trix. Kouřový generátor je v tomto případě v provozu pouze na viditelných sekcích kolejiště, pokud model zmizí do některého z tunelů nebo přes rondel zajede do některé skryté kolejové harfy, dojde k automatickému vypnutí funkce tvorby páry.

Toho lze dosáhnout pouze provozem přes některý z programů jako je RocRail nebo JMRI. Počítač stále monitoruje díky kolejovým blokům pohyb po kolejišti, pokud model zajede do bloku ve skryté části, dojde k deaktivaci ohřevu kapaliny v generátoru. Pokud model opět vyjede na viditelné sekce kolejiště, opět dojde k aktivaci.

Tento postup si popíšeme v některém z příštích článků v kategorii ROCRAIL, který nabízí opravdu velmi mnoho možností jak provozovat parní nebo diesel lokomotivy s generátorem kouře.