Když jsem se nedávno zamýšlel s jedním kolegou, proč velcí hráči na trhu modelové železnice dlouho přehlíželi Českou republiku s její poměrně obsáhlou historií vývoje od parního provozu po současnost, byla asi pouze jejich obava z malého a dost nepřehledného trhu na poli právě železniční modelařiny, dnes je tomu naštěstí jinak.

ČLÁNEK PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZUJEME..

Vývoj i doba se ale mění, dnes tak řada velkých výrobců jako Brawa, Roco, Trix, Piko, Tillig ad. na trhu vedou „souboj“ o to, kdo s jako novinkou přijde dřívě. Pravidlem tak je realita, kdy jeden uvede na trh s dostatečným předstihem katalog plánovaných novinek, další výrobci pochopitelně záměry konkurence bedlivě sledují – čímž nedochází prakticky téměř k žádné duplicitě modelových artiklů. Pochopitelné? Nikoliv. Firmy neradi generují duplicitu, a tak se v posledních letech stává, že jedna firma vurobí síce duplicitní model s konkurencí, nicméně u konkurence vznikce buď jiná varianta, případně naprosto odlišná konstrukční skupina železničního nákladního vozu.

Tohle ale zmíněným pravidelme nebylo tak běžné. Rivalita panuje stále a těží z toho hlavně zákazníci. Roco sice nedávno 2x v krátké době zdražovalo, což přivedlo zase více zákazníků ke značce Brawa, ta sice razí trochu jinou filozofii než Roco nebo Piko, každopádně nestačí modely vyrábět i když je v některém segmentu i dražší než drahé Roco.

Donedávna dosti opovrhované Piko se svými modely až hračkového zopracování, začalo dobývat Českou republiku se svými špičkově zpracovanými modely Hektor a Laminátka v ČSD a ČD provedení. Oba tyto modely jsou doslova špičkově zpracovány, což na Piko je poměrně dost zásadní, protože tomu tak v minulosti nebylo. Piko tak „objevilo“ velký zájem a potenciál malého trhu v České republice, což dnes produkuje jeden model za druhým pro obě sféry ČSD i ČD. U některých modelů nákladních vozů H0 by sice bylo potřeba trochu zapracovat na zpracování, mnohdy konkurence Roco a Igra jsou lepší, v případě lokomotiv jsou velmi dobří a umí to.

Dalo by se zde vypsat spousta novinek na které se čaká, případně které do prodeje v dohledné době zamíří. Asi největším očekáváním jsou postupně uváděné verze nákladních nádržkových vozů Raj v několika variantách, jako je ČSD, ČD, ZSSK a soukromé sféry provozovatelů. Rajky prostě táhnou a výrobce si toho je dobře vědom! Nedávno uvedený SET třech vozů Raj ČSD pod číslem 77001 nezůstal dlouho osamocen. Do prodeje už míří jeho další provedení, a to taktéž ČSD s číslem 77004. Roco dalo do prodeje i privátní variantu, a to 77006 ZSSK a AWT s číslem 77002. Poslední dva jmenované jsou SET 2 vozy, 004 a 001 jsou v balení se třemi vozy.

Co se vozů Raj týká, bylo něco nepředstavitelného pět let či jednu dekádu zpět, přesvědčovat s obchodním zástupcem výrobce, aby se více pouštěl do produkce ČD a ČSD. Dnes je tomu skutečně jinak, a jen Roco uvádí na trh tento rok hned 7 novinek v lokomotivách H0, a dále 6 novinek ohlášených už v minulosti. V nákladních a osobních vozech pak celkově 16 novinek, z toho 11 novinek z ohlášených v roce 2021 a 2022.

Trix zůstal sice v komorním stavu, stále nabízí Emila Zátopka v ČD a SK provedení, našemu malému trhu moc nevěří. Velké překvapení tak byla pouze parní lokomotiva řady 498 v SK provedení. O model byl tak obrovský zájem, že došlo k jeho vykoupení v řádu několika dnů. Trix tak další sérii ohlášil na 2-3Q 2023, což je právě nyní. Ůdalně by se mělo jednat o další verze, a to převážně ČSD a ČD. Potvrzeno to ovšem není.

Musím zde také zmínit i mnou velmi oblíbeného výrobce Brawa, u kterého mám ve frontě objednávek řadu speciálek, a to převážně v nákladních a osobních vozech. Velmi se těčím na parní stroj BR 01.013 a motorové lokomotivy Deutsche Bahn pro posun a lehké nákladní vlaky. Brawa ale trh v Čeké republice nepřehlíží, nicméně od parní lokomotivy 422 nepřišla s ničím zásadním. Vyrábí ve středně velkých sériích hlavně modely nákladních vozů, a ty jsou zpracovány naprosto precizně. Zde by se možná trochu Piko nebo Roco mohlo učit.

Tillig zůstává na okraji celého spektra ČSD a ČD produkce. Zásadní tak jsou jeho obsáhlé reedice osobních vozů A, B, AB, BDs a jejich různé konstrukční odvozeniny, jsou ale zatím to lepší co lze na trhu v současné době sehnat. I když, ACME a LS Models jsou o poznání rozhodně lépe zpracované. Zde bych rád uvedl, že i když se Roco snažilo v minulosti uvést ČD a ČSD verze, včetně korporátního laku Najbrt, provedení nebylo zrovna tím lepším obdobím, které přišlo o něco později se sety internacionálních vlaků kategorie Mitropa. Tillig tak firmě Roco vypálilo slušně rybník, protože všechny verze osobních vozů našeho provedení vyprodá do posledního kusu.

Do historických vozů se nedávno pustila také Igra se svými vozy Bai a Bac. Výhodou je specializace, což se značce Igra poměrně daří, protože konkurenci na trhu s touto konstrukční skupinou mít v dohlednu asi nebude, zbytek si rozději Tillig a participace Roco s malosériovými sety ČSD tím končí.

Zmíněná firma ACME sice uvedla na trh celou řadu lokomotiv 163, 162, 362, 363 a 180 DB. Rozhodně zde ale není na místě prostor k jásotu, modely nesou stále výzbroj v podobě tištěného spoje pro PluX21 pin. Snahy o změnu DPS vyzněla do neznáma, protože ACME vyrání kompletně všechny své modely v Číně, tamtéž probíhá i montáž. Výrobce tedy razí ideoligi „vše má svého kupce“! To je ale iluzorní, protože je otázkou času, kdy se do těchto modelů vrhne Roco. Nastartovalo velmi úspěšné prodeje svých modelů „Bastard“ ČD a ČSD. DDR verze jako 230 s přečíslováním na 180 na sebe dlouho nedalo čekat.

Roco už 2x muselo pro velký zájem modely opakovaně zadávat do výroby. Bastard se vyráběl na Slovensku, proto nebylo problém velký zájem uspokojit. To byl i případ modelů 263. Provedení ČD Cargo v korporátním laku byl vyprodaný i podruhé.