Když IGRA někdy kolem roku 2021 oznámila výrobu osobních vozů nižších epoch, především pak modely Bai a DFa, bylo nadšení na domácím trhu poměrně obrovské. Nikdo ještě koncem roku 2022 netušil, v jaké kvalitě provedení půjdou modely do prodeje. Výsledek ale předčil očekávání a modely jsou zpracovány naprosto špičkově a s vysokým stupněm čistoty provedení detalů.

Položit si tak můžeme otázku, proč se tento domácí výrobce nevrhne na produkci a sféru i jiných osobních vozů ČSD a ČD epoch. Odpověď je myslím jednoduchá – zdlouhavý vývoj a velmi nákladný vývoj. Protože IGRA na všechny své modely nechává vyrábět samostatné formy pro vstřikovací lisování, a právě tohle je segment který je na celém procesu od vývoje po výrobu, jednoduše nejdražší!

Škálovitost jednotlivých typů modelů se jednou vyčerpá, už nyní jsou modely Bai v provedení Praha, Košice nebo Bratislava – co bude dál? Moc už tohot nebude, a tak jen lze doufat, že toho IGRA nenechá, a poměrně stále hladovějící domácí trh, který byl dlohá desetiletí přehlížen velkými hráči jako BRAWA, ROCO, TILLIG nebo PIKO, bude dál své modeláře lákat na další speciály.

Je nutné zde ovšem uvést i reálie, kdy modely ČSD a ČD provenience, zdárně suplují právě TILLIG a ROCO s firmou PIKO, někde v závěsu pak je také ACME nebo LS Models z Belgie. Můj názor je takový, že TILLIG a ROCO ty naše vozy jednoduše umí, a rozhodně se nejedná o žádné hračkové provedení ale vysokou kvalitu zpracování a detailu samotného.

Ačkoliv se IGRA pohybuje spíše na okraji spektra celého konkurenčního koláče, může ale v budoucnu získat velký podíl trhu s osobními či nákladními vozy, a to i jiných železničních správ. Není totiž vůbec žádné překvapení, že o vozy Bai ČSD správy, byl a je velký zájem hlavně u našich sousedů v Německu nebo v Rakousku. Stejně tak jak řada našich modelářů „jede na vlně“ sféry Deutsche Bahn, Deutsche Reichsbahn aj., mezi které patří i autor tohoto článku, tak právě v případě jmenovaného výrobce BRAWA, by IGRA mohla směle převzít místo.

Osobně už minimálně dva roky čekám na osobní vozy CI, BI, BCI a PWI od zmíněné firmy BRAWA. Jedná se o osobní vozy v DCC provedení pro III. provozní epochu. Poslední deklarovaný termín je 4Q letišního roku, tak jsem zvědav zda to výrobce dodrží, ačkoliv s termíny s v posledních minimálně třech kvartálech hlavu neláme ani ROCO, které zase doplácí na výrobu ve Vietnamu a zdlouhavý proces přepravy do centrální Evropy.

IGRA by právě zmíněné vozy mohla vyrábět i proto, že se jedná o modely které zatím nikdo na náš trh nepřinesl. Těch inspirací je opravdu mnoho, a snad v některém z příštích článků si můžeme udělat malé porovnání toho, jak manufaktura IGRA se svou kvalitou kotlových vozů Zacns, předčila i takového výrobce jako je PIKO. Ačkoliv je produktová nabídka sice úžšího formátu, rozhodně ale stojí za to, a my můžeme jen směle doufat že nastolenou kvalitu IGRA udrží a bude jí i nadále rozšiřovat o nové modely osobních a nákladních vozů.