Rakouská firma ROCO dělá s modely ČSD, ČD a ZSSK sféry svým modelářům radost už teměř celou dekádu, kdy se dříve přehlížená malá Česká země stala pro zisk této firmy klíčovou záležitostí, hned po trzích v Německu a Rakousku. Ponechme nyní stranou podstatné problémy s některými modely vyráběnými ve Viernamu – věnuji se tomu v jiném článku:
E469.1 alias Kostitřaas, nebo Skůter na Slovensku, bude model z katalogu ROCO 2024, na který bude zvědav asi každý. Tím, že výrobce orevřel zcela novou produktovou kapitolu u modelů řady 742, u kterých bude škálovitost grafické rozmanitosti téměř nevyčerpatelná, u lokomotivní řady 121/E469.1 to můžeme očekávat taktéž.
Pojďme se tedy podívat, jaké grafické varianty můžeme očekávat v dalších letech, kdy rozhodně nezůstane pouze u jednoho modelu: forma a vstřikovací technologie něco stojí, a pokud o model bude zájem, což lze už předem předpokládat, budou další verze nejspíš téměř nekonečné.. Jelikož jsem 78 ročník, zažil jsem tyto lokomotivy v provozu ještě v devadesátých letech a po novém tisíciletí, kdy do roku 2009 došlo k útlumu a vyřazení podstatné části této flotily v depu Ústí nad Labem.
PŘEDLOHA
Na přelomu padesátých a šedesátých let, prakticky již na začátku provozu nových univerzálních lokomotiv první generace řad E 499.0 (140) a E 499.1 (141), se ukázalo, že jejich trakční charakteristiky jsou sice vhodné pro vozbu rychlíkových vlaků, ale v nákladní dopravě již jejich vlastnosti tak příznivě nevyznívaly – tažná síla byla pro těžší soupravy nepostačující. Proto byl zadán vývoj a výroba lokomotiv odvozených z řady E 499.1 (141), určených výhradně pro nákladní přepravu.
Prototypem nové řady se stala lokomotiva E 499.157, které byl pozměněn převod za účelem snížení maximální rychlosti a zvýšení tažné síly. Prototyp byl označen jako řada E 469.0. V sedmdesátých letech byl obnoven původní rychlíkový převod a lokomotiva se opět dočkala původního označení. Dnes je tato lokomotiva již zrušena. Sériové lokomotivy byly vyráběny v letech 1960 až 1961 a bylo jim přiděleno řadové označení E 469.1 (121). Cena jedné lokomotivy činila cca 1 900 000 Kčs, a byla tedy velmi nízká.
NASAZENÍ V PROVOZU
Dříve tyto lokomotivy sloužily v nákladní vozbě, zajišťovaly zejména transport uhlí ze severočeských uhelných pánví. Také se používaly v postrkové službě. Rok 2005 znamenal pro lokomotivní řadu 121 ČD výrazný ústup. Dnes (jaro 2010) stejně jako posledních několik let již lokomotivy ČD Cargo neslouží v pravidelném turnusovém provozu, ale používají se jako provozní záloha za lokomotivní řady 122 a 123, a tak je možné se s nimi dosud setkat i v běžném provozu. Je však nasnadě, že technický stav dožívajících lokomotiv není nikterak dobrý.
Zajímavostí je, že čtyři již vyřazené lokomotivy byly roku 2008 prodány jiným dopravcům – dva stroje společnosti Unipetrol Doprava a dva do Polska společnosti STK Wroclaw. Slovenskými drahami byla řada 121 „odepsána“ již v roce 2004, což nicméně nevyústilo v jejich fyzickou likvidaci, jak by se dalo předpokládat, nýbrž byly lokomotivy prodány polskému dopravci CTL Rail. Dnes se tedy na Slovensku nachází již jediná lokomotiva řady 121, a to 121.004-6, která je v majetku ŽOS Vrútky a je pronajímána.
Stay connected