Tento content je určen převážně těm, kteří se zajímají o DCC provoz modelového kolejiště, případně kombinovaný provoz analogu a digitálu na domácích středně velkých layoutech. Roco sice nabízí finální plnohodnotný produkt, v tomto případě točnu 42615 v analogovém provedení, a to včetně obslužného otočného ovladače se zapojením které nezabere ani deset minut času do uvedení v život.
Dostat z tohoto zařízení díky digitalizaci můžeme ale daleko více. Stále budu vycházet z obslužného programu RocRail, který se stará o provoz skrytých nádraží, ale také stanice Ústí JIH, Ústí HLAVNÍ, Děčín HLAVNÍ, Děčín NÁKLADNÍ a dnes už neexistující nádraží mého dětství: Prahu Bubeneč.
RocRail je ovšem tématicky tak obsáhlou kapitolou, které se věnuji v jí části této Minimag stránky. Co je nutné ale podotknout, nabízí přímo podporu pro dekodér Drehscheiben Turntable TT-DEC-R 010513! To je nutné vědět, protože odpadá komplikace s „učením“ RR co má dělat a jak se chovat, ale také s kalibrací jednotlivých kolejových paprsků a otočné mostvoky točny.
Druhou, a to nikoliv méně důležitou věcí, je překlápění polarizace mostovky při celkovém otočení s lokomotivou na mostovce. Ano, i s tímto si dekodér Littfinski umí poradit. Dekodér tohot ale umí daleko více a my všechny jeho možnosti vyčerpáme pro točnu H0 42615 beze zbytku.
Provozní zajímavosti na modelu s DCC točnou
Než se pustíme do praktického popisu digitalizace, chci zde uvést výhody DCC točny na modelovém kolejišti. Je naprosto zbytečné přemýšlet o tom, zda provozujete malé či větší modelové kolejiště, funkční automatizovaná točna vám provoz na kolejišti dokáže poměrně dobře oživit. Jak takový provoz točny řízené programem RR bude vypadat u nás:
- točna bude pracovat zcela autonomním způsobem podle předem zvolené „práce“ v depu tak, jak to známe ve skutečném světě velké železnice.
- Vše co si vymystlíte, je možné reralizovat! Uvedu příklad: do depa a k točně vedou dvě koleje napojené do zhlaví stanice. Jedna bude vjezdová do depa, druhá naopak pro vjezd lokomotiv z depa do stanice – toto není podmínkou protože v RRmůžete direktivně určit, jaké druhy, čísla, režimy a způsoby provozu – budou na konkrétních kolejových úsecích prpbíhat. Některé lokomotivy mohou do depa jezdit po nesprávné, jiné hnací vozidla po správné koleji a naopak.
- Vjezdová kolej do depa ze stanice, pojmenujeme ji „předávací“, kam tedy ručně nebo automaticky sám RR mašinu v provozním stavu odstaví. Po vámi nastaveném času, RR převezme automaticku a začne s mašinou jezdit po depu.
- Pokud jde o lokomotivu na spalovací motor, pošle ji nejdříve na kolejový paprsek k tankovacím nádržím, po určeném časovém limitu mašina najede na mostovku a točna s direktivou a makro parametry RR, odešle lokomotivu do některé z volných stání v rotundě kde, řekněme, bude probíhat nějaká prohlídka stroje ap.
- Provoz depa a celého obvodu může, jak bylo již napsáno, probíhat autonomním způsobem, kdy RR sám posílá mašiny do rotundy, jiné si vyveze ven a točnou odstaví na některý z volných kolejových paprsků.
- Provoz bude o to více zajímavější, kdy je v depu kombinace elektrických a motorových lokomotiv, což je i náš případ pro DCC depo Děčín.
- Pokud je v RR zvolen režim poloautomatického provozu, jedná se o způsob direktivně řízené části kolejových vozidel automaticky, a části ručně. To je vhodné pro případ, kdy chcete jezdit s kamarády přes bezdrátové Roco myši, a zážitek tak umocnit. Depo s točnou samo umí vyexpedovat lokomotivu na trať nebo kusou kolej v místě, které mu určite v makro direktivě, případně podle jízdních řádů pro lokomotivní s kterými RR umí velmi dobře pracovat.
- Uvedu příklad. Chcete si zajezdit v poloautomatickém režimu s více lidmi. Aktivujete jízdní řád pro domovský blok lokomotivy, řekněme kolejový paprske točny číslo 9. Zde je „uzamčeno“ ESO 362.052! Aktivací jízdního řádu který je veden jako LETMO, dojde k uvedení činnosti této lokomotivy, která je doposud v režimu AUTO! Toto HV je následně manipulační cestou přistaveno k prvnímu nástupišti, kde dojde k automatickému přepnutí z režimu AUTO do režimu MANUAL. Tím dochází k převzetí stroje ovladačem Multimouse drát x bezdrát!
- Pokud mají být lokomotivy automaticky „uklízeny“ do depa, je možné toto provádět odkudkoliv na kolejišti, vždy bude výchozí bod (blok) úsek, ze kterého si dekodér TT-DEC-R- bude HV přejímat.
- Do obvodu depa ale i na mostovku, je možné v programu RR zajířdět také ručně. Jste zde ovšem odkázání na povely RR pro točnu, která s vámi bude po depu vexlovat, a vy jen ovládáte rychlostní ovladač na myši ap.
Hlavní změny
- Manuální ovladač dodávaný v balení s točnou 42615 zcela odpadá, jeho použití je zcela vyloučeno!
- Dekodér umí pracot v režimu dvoukolejnicovém, tak i v režimu tříkolejnicovém – Märklín. Proto podle přiloženého návodu v PDF, pro dvoukolenicový režim, je nutné odstranit propojku JP1.
- Všechny kolejové kontaky na obvodu točny musí být odstraněny, případně provedená izolace! Mostovka nesmí přenášet napětí do okolních kolejových paprsků! Pokud to nechcete štípat kleštěma, jednoduše je ohněte, čímž dojde k odstranění vodivosti na jednotlivé kolejové paprsky.
- Dekodér TT-DEC-R je schopen kolej točny přepólovat bez zkratu. Pro kolej točny tak není nutný smyčkový modul. Jde zde pouze o překlopení polarity mostovky, napětí v okolních kolejových paprscích obsluhuje už centrála nebo Booster.
Stay connected