Firma LS Models z Belgie je stejně spolehlivá asi jako ACME z Itálie, nikdy nevíte předem co se podle uvedených novinek na trh chystá, o to větší pak je překvapení, když se skutečně něco zrovna objeví a pokud vůbec. Limitované edice modelů Vectron jsou velmi povedeným příkladem toho, jak konkrétní model chtějí všichni, na všechny se ale zpravidla nikdy nedostane.

Důkazem je toho i model Vectron v provedení České dráhy, tedy ten, který tahá mezistátní vlaky z Prahy do Hamburku. LS Models vyrobilo tehdy něco kolem 270 kusů, pro velký zájem pak dalších asi 80 kusů. Vše zmizelo během několika dnů – hodin! Proč? O limitované edice je velký zájem a model Vectron v jakémkoliv grafickém provedení je zaručeným magnetem železničního modeláře.

Pokusil jsem se tehdy ještě nějaký kus sehnat, marně, vše bylo vyprodané případně zamluvené v režimu „předobjednávka“ nebo s dovětkem prodejce: promiňte, vše je vyprodáno. Belgická manufaktura funguje na principu ruční montáže, stejně jako u konkurence Roco, Brawa aj. Nicméně v daleko menší personální potřebě, komponenty k tomu uvíznou někde v kontejneru na moři a o problémy je rázem postaráno!

V této době ale omezují své produkční edice i další výrobci, dokonce už i velcí hráčí v tomto modelářském segmentu. Proč tomu tak je? Firmy doplácejí na přesun výroby do Asie, značky jako Roco, Brawa nebo Piko, mají své hlavní portfólio právě v Číně. Roco jediné pak ve Vietnamu, odkud se postupně začíná stahovat, stejně jako Brawa z Číny. Výroba modelů je stále více nákladnější, o to více pak je předpoklad, že nejvíce žádané modely pak spadnou do statusu limitovaného artiklu. Jinou cestu zvolil Trix/Marklín, když uvedl na trh model Albatrose ve velikosti H0. Zmizel z trhu prakticky v řádu několika dnů.

Trix ale v druhém kvartále roku 2023 hodlá udělat další várků modelů pro velký zájem, údajně by měl vyrobit hned několik verzí ČSD – ta poslední byla muzeální ze Slovenska, což se dalo v pohodě akceptovat.

Limitované edice tak zpravidla mají také vyšší ceny, a to podstatně. Roco žhavé novinky převádí automaticky do sféry EDITION, kde ceny začínají na 380 resp. 450 eurech. Piko pak své modely zvláštním způsobem prezentuje jako Classic, firmy Trix pak zůstávají v jednotném formátů a modely nerozdělují do laciných a drahých. Diametrálně odlišnou politiku pak razí výrobce Brawa.

Brawa razí politiku „Liebe zum Detail“, což se myslí doslovně. Tato firma dokáže své modely vyrábět s tak neuvěřitelnými detaily a přesnosti provedení, že mnohdy není možné pochopit jak miniaturní díly je ještě možné v modelu vyobrazit od své skutečné předlohy.

LS Models se tak spíše veze na chvostu velkých hráčů s limitovanými edicemi kolem 1000 až 4000 kusů, participuje tak spíše na trhu, který už je dávno několik dekád rozdělen a kde se pozice jednoznačně měnit nebudou. Transformace Roco a sesterské firmy Fleischmann sice skončila nedávno, limity jsou ve výrobě v Asii. Proto pokud ACME, LS Models nebo Micrometakit, který ohlásil vstup na trh s „levnějšími“ modely i pro náročné modeláře, tak nelze s jistotou očekávat že se pozice a zájmy výrobců budou měnit takovým tempem jako u modelářů silničních modelů či letadel.