Dá se to brát od Roco jako malá kulišárna. Když jste otevřeli novinkami napráskaný katalog 2023, úžasem se vám podlamovala kolena, ne-jen z cenového rozpětí některých modelů. Roco ve svém katalogu uvádí předběžně roční kvartály, ve kterých konkrétní novinky budou uváděny na trh. Osobně jsem byl v šoku, protože dělám i německou epochu, tak výrobce veškeré německé páry napěchoval do prvního kvartálu 2023.

Dodnes mu to mám za zlé, protože jsem si objednal celkem 7 parních lokomotiv s tím, že je dostanu právě velmi brzo. Nyní je už jasné, že tomu tak rozhodně nebude. Pokud porovnáte informace z tištěného katalogu s tím, co je uváděno na firemním portále, termíny se rozcházejí až neuvěřitelným způsobem

Proč tomu tak bylo a je? Výrobce všechny novinky nastrkal jednoduše do 1Q až 2Q s tím, že si své věrné zákazníky chce uvázat, trochu by se to dalo nazvat i konkurenčním soubojem na stále více sílící konkurenci ze strany jiných výrobců. Nyní tedy zjistíte že téměř 25 artiklů záhadně z 1Q zmizelo do 4Q, dokonce některé i do 1Q 2024-

Do prvního kvartálu 2024 zamířil velmi rychle i Brejlovec ČD Cargo, stejně jako některé další artikly elektrických lokomotiv Deutsche Bahn, což je i můj případ toho, že jsem objednávky udělal velmi rychle, abych náhodou o model nepřišel pro velký zájem. Ukazuje se, že v případě rakouského Hrbouna BBÖ, nejde o jediný přesun na vzdálenější kvartály. Není totiž ani zcela jisté zda 4Q 2023 bude jistota! Rozhodně tomu tak nejspíš nebude.

Roco nestíhá, a problém je vzdálená výroba kompletace modelů ve Vietnamu odkud se v poslední době stahuje přesunem žádaných modelů do Evropy. Roco čelí i daleko většímu problému než je doprava z Vietnamu, nedostatkem čipů pro DCC verze modelů. Dávno je minulostí doba, kdy analogový model byl uváděn do prodeje spolu s DCC zvukovými verzemi.

Firma tak nyní dává do prodeje především analogové verze ČSD a ČD lokomotiv, na které čeká spousty sběratelů i modelářů. To je případ i zcela nových provedení modelů Bardotek a Brejlovců ČD, ČSD a ČD Cargo.

Do prvního kvartálu 2024 se přesouvají i další modely, teď tedy uvedu jen ty artikly, na které čekám především já. Mimo zmíněného Hrbouna, zmizela také mnou velmi očekávaná 038 509-6 na kterou se těším už skoro rok.

Naopak velký rozdíl je u Bardotky se žlutým pruhem kolem obvodu celé skříně. Roco nyní dalo do prodeje pouze analogovou verzi, ovzučenou DCC odkládá na neurčito – nejsou zmíněné dekodéry. To Bardotka ČD Cargo se z 1Q 2023 přesunula nenápadně na 3Q! Brejlovec T478.3089 a Najbrt 754 si drží stále 3Q tohoto roku.

Bangle T466 a Bardotka 749 ČD mají zatím uveden 4Q 2023, a dále zmíněný Brejlovec 750 ČD Cargo 1Q 2024. Ve všech těchto posledních případech jde o analogové verze, DCC verze pak mají shodný kvartální termín. Ve skutečnosti se ale analogovoé a DCC verze mohou s termíny uváděním do prodeje značně lišit. Problém s dekodéry ale nemá pouze Roco a Fleischmann, s obrovským nedostatkem nyní bojuje i Trix, naopak Brawa si jde vlastní cestou, a stále zůstává u svého dodavatele ESU, který sice v České republice zatím nikdo neumí – pokud jde o zvukové verze., editovat, nicméně se jedná o jedny z nejkvalitnějších zvukových dekodérů.

Do prvního kvartálu 2024 se propadl i mnou objednaný model 186 295-2 Railpool, ten měl nejdříve vyjít do prodeje ve třetím, později ve čtvrtém kvartálu letošního roku. Bohužel, rok na něj budeme muset ještě počkat. Takto můžeme pokračovat téměř napříč celým katalogem Roco 2023. Nemáme to firmě za zlé, dá se to pochopit, nicméně přesun klíčové výroby z Rumunska do Vietnamu zdá se, nebyl zrovna tou nejšťastnější volbou. Objednáno máme a na modely si holt budeme muset počkat..