Na stránkách ROCO se objevila konečně série fotografií reálného modelu lokomotivy 742 ČD Cargo. Jde o další pokračování této produktové řady po modelech ČD a ČSD. V budoucnu tak můžeme očekávat, pokud ROCO na to přistoupí, poměrně obsáhlou škálu různých verzí značení, barevného schématu, případně soukromých provozovatelů těchto lokomotiv.

  • ARTIKL: 7300004
  • MODEL: H0 1:87
  • EPOCHA: VI.
  • MAJITEL: ČD Cargo
  • OSVĚTLENÍ: LED
  • DCC: PLUX22
  • DÉLKA: 156 mm.
  • CENA DC/DCC: 219,90 EUR / 344,90 EUR

Model mám objednaný u svého dodavatele, měl by nám dorazit ještě do konce května. Recenci proto připravíme hned v momentu, kdy dokončíme několik rozbalených modelů pro jiné recenze pro související články tohoto tématu NOVINKY V PRODEJI. Jsme rádi, že Vás naše články o novinkách tohoto výrobce baví. Pro jednotlivé modely chceme také připravovat SET materiálů jalo barvy a prachové pigmenty.

Model 742 171-2 proženeme na naší testovací stolici, která už při velké záteži dokázala odhalit zatím jeden špatný motor u Bardotky stejného výrobce. Trochu nás děsí komplikovaná demontáž, což se už potvrdilo u předchozího modelu ČD. Nicméně na všechno chce kopec trpělivosti..

PŘEDLOHA

Lokomotivy řady 742 (původním označením T 466.2) byly v letech 1977 až 1986 vyráběny v lokomotivce ČKD Praha. Jedná se o čtyřnápravové motorové lokomotivy kapotového uspořádání s elektrickým přenosem výkonu, určené pro nákladní dopravu a posun, jejichž konstrukce vychází z řady 740.

V 90. letech došlo ke značnému poklesu výkonů na železnici a zároveň postupovala elektrifikace tratí, což způsobilo nadbytek strojů nezávislé trakce. V této době tím pádem docházelo k hromadnému vyřazování starších nebo méně spolehlivých strojů a snižovaly se stavy strojů s vyšším výkonem, jelikož se jejich provozní potřeba snížila. Lokomotivy 742 se tak rozšířily i do oblastí, kam původně ani nebyly dodány. V současnosti se jedná v České republice o nejpočetnější jednotnou řadu lokomotivy.

V posledních letech ale dochází k úbytku provozovaných lokomotiv v souvislosti s klesající potřebou takto velkých motorových lokomotiv především pro posun, a tak ČD i ČD Cargo některé stroje odstavily. Část z nich byla nabídnuta k prodeji soukromým majitelům, několik z nich se tak dostalo i do Saúdské Arábie, kde jezdí na stavbách. Velmi rozšířené jsou i na Slovensku, kde také nahrazují dožívající stroje řady 721 (např. depa Humenné, Čierna nad Tisou nebo Haniska pri Košiciach, kde jezdí i první sériový stroj 742.001).

Stejně jako sesterská řada 740 se i tyto lokomotivy staly předmětem mnoha modernizací. U soukromých dopravců byly některé stroje remotorizovány použitím nových agregátů, plnících současné emisní normy. Pro zlepšení výhledu jsou také snižovány představky a prováděny další úpravy. V roce 2009 byla v CZ LOKO provedena prototypová modernizace na řadu 742.7. První stroj odebralo ČD Cargo, další vyrobené stroje získali soukromí dopravci. Lokomotivy mají nové hnací agregáty, věžové kabiny, nízké kapoty a maximální rychlost byla zvýšena na 100 km/h pro použití v traťové službě.